Het plot van een film verwijst naar de opbouw van gebeurtenissen in een film. Het gaat hier om de verhaallijn: de rode draad - een opeenvolging van narratieve handelingen en acties.
Opbouw van een plot
Het plot in de meeste (speel)films heeft een vaste opbouw, namelijk:
1. Expositie: dit is het startpunt, het begin van het verhaal. De expositie laat zien hoe de personages en de wereld er bij onze eerste ontmoeting met hen uitzien.
2. Intrede van een conflict: de actie neemt toe. Het centrale conflict, of probleem, in het verhaal wordt bekend gemaakt. Dit kan van alles zijn: in een James Bondfilm zal dit de introductie van de schurk zijn en de bekendmaking van zijn plannen. In een romantische film kan dit bijvoorbeeld de intrede van een rivaal zijn.
3. De climax: de spanning bereikt zijn hoogtepunt. Dit is het moment in de film waarop het conflict geslecht gaat worden.
4. Dalende actie: de climax is voorbij. De 'schade' kan worden opgemaakt, of te wel: wat voor impact heeft het verhaal op de personages en op de wereld gemaakt.
5. Resolutie: het creëren van een nieuwe toestand van 'rust', zoals deze bij stap één bestond, met als grote verschil dat het verhaal de personages en wellicht ook de wereld voorgoed heeft veranderd (of juist niet).
Het bouwen van een sterk plot
Wil je een (bedrijfs)film laat maken, let dan op de opbouw van je plot. Elke actie in het verhaal roept een reactie op. Deze reactie moet te verklaren zijn op basis van wat er over de personages of de wereld waarin zij leven bekend is.
Er bestaat zoiets als 'interne' logica, die verschilt van de 'externe' logica van onze wereld.
In Tolkiens Midden-Aarde zijn dwergen, pratende bomen en toverringen heel gewoon, terwijl ze met de externe logica van onze wereld niet te rijmen zijn. Zolang iets logisch is binnen de regels van de fictieve wereld zal de kijker het accepteren en voor waarheid aannemen, ook al zal de logica voor de echte wereld niet opgaan.
Over de auteur
Video Director & Strategist Niels de Groot is met meer dan 14 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videocontentbureau Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.